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Railway Construction Laboratory

Parent Units:
Technische Universität Dresden (TUD)
German name: "Labor Bahnbau".

Contact

web: https://tu-dresden.de/bu/verkehr/ibv/gvb/joker
email: e-mail
phone: +49 (0) 351 463-34116
fax: +49 (0) 351 463-36550
postal address: Technische Universität Dresden (TUD), Railway Construction Laboratory, 01062 Dresden, Germany
office address: Technische Universität Dresden (TUD), Railway Construction Laboratory, Hettnerstraße 3 (Gerhart-Potthoff-Building, room 353), 01069 Dresden, Germany
partner: Technische Universität Dresden

Expertise

Das Labor Bahnbau an der Professur für Gestaltung von Bahnanlagen besteht seit 2013 und hat sich spezialisiert auf die Forschung an Oberbaukomponenten und –systemen von Schienenbahnen. Dafür werden auch Zulassungsprüfungen durchgeführt. Als Laborausrüstung stehen eine servohydraulische Prüfmaschine und ein statisches Prüfportal mit hydraulischer Belastungseinrichtung zur Verfügung.

 

Forschung

Mit dem Einbau und der Inbetriebnahme der servohydraulischen Prüfmaschine ZWICK HB 160 (max. Prüfkraft 160 kN) im Jahr 2015 ist die Voraussetzung für Laborexperimente zur Grundlagenforschung an Gleis- und Weichenkonstruktionen gegeben. Diese Experimente sind eine unerlässliche Voraussetzung, um mechanische Modelle der Belastbarkeit zu verifizieren und zu kalibrieren. Flankiert wird dies durch Messungen unter fahrenden Zügen im Gleis zur Ermittlung der dynamischen Belastung. So kann die Sicherheit der Gleis- und Weichenkonstruktionen als Quotient aus Belastung und Belastbarkeit bestimmt werden. Aktuelle Arbeiten befassen sich mit dem Lastabtragungsverhalten der Schotterbettung.

Darüber hinaus können nun alle vorgeschriebenen statischen und dynamischen Versuche an Oberbaukomponenten und Systemen abgedeckt werden. Dazu gehören z.B. alle Prüfverfahren für Schienenbefestigungssysteme nach DIN EN 13481 und DIN EN 13146, insbesondere die Ermittlung der statischen und dynamischen Steifigkeiten von Schienenstützpunkten sowie Dauerschwingversuche. Statische und dynamische Prüfungen von elastischen Zwischenlagen nach DBS 918 235 sind ebenso möglich.

Die erforderlichen Vorversuche an den Schienenstützpunkten nach DIN EN 13146, wie die Bestimmung der Spannkraft, Ermittlung des Durchschubwiderstandes in Längsrichtung und Ermittlung des Verdrehwiderstandes, können mit dem dafür speziell konzipierten statischen Portal mit hydraulischer Belastungseinrichtung (max. Last 100 kN) durchgeführt werden.

Darüber hinaus gehende erforderliche Versuche an Schienenbefestigungssystemen nach DIN EN 13146 wie z.B. Auswirkung von starken Umwelteinflüssen, Versuche unter besonderen Klimabedingungen, Bestimmung des elektrischen Widerstandes bei Beregnung können in Kooperation mit der Fakultät Maschinenwesen, der HTW Dresden bzw. externen Firmen durchgeführt werden.

Sämtliche Vorbereitungen für in-situ-Versuche (Versuche im Betriebsgleis) wie erforderliche Anpassungen und Tests am Messaufbau sowie die Zusammenstellung der Ausrüstung können im Labor Bahnbau unter Nutzung der eigenen Werkstatt erfolgen.

Für die Messdatenerfassung- und –auswertung steht eine umfangreiche Messtechnik- und Softwareausstattung zur Verfügung, u.a.:

  • Messverstärker HBM DMCplus, QuantumX MX840A, Spider8
  • Sensoren für die Erfassung aller mechanischen Messgrößen (Kraft, Weg, Beschleunigung, Drehmoment, Dehnung…) und Temperaturen
  • Software NI DIAdem, HBM CatmanAP, FlexPro

 

***********English***********

The railway construction laboratory at the Chair of Railway Design has been in existence since 2013 and specializes in research on track construction components and systems for railways. Admission tests are also carried out for this purpose. The laboratory equipment includes a servohydraulic testing machine and a static inspection portal with hydraulic loading equipment.

 

Research

With the installation and commissioning of the servohydraulic testing machine ZWICK HB 160 (max test load 160 kN) in 2015, the prerequisite for laboratory experiments for basic research on track and turnpike designs is given. These experiments are an essential prerequisite for verifying and calibrating mechanical load capacity models. This is flanked by measurements under moving trains in the track to determine the dynamic load. Thus, the safety of the track and turn structure can be determined as a quotient of load and load capacity. Current work deals with the load transfer behavior of the ballast bed.

In addition, all prescribed static and dynamic tests on superstructure components and systems can now be covered. These include e.g. all test methods for rail fastening systems according to DIN EN 13481 and DIN EN 13146, in particular the determination of the static and dynamic stiffnesses of rail supports as well as fatigue tests. Static and dynamic tests of elastic liners according to DBS 918 235 are also possible.

The required preliminary tests at the rail support points according to DIN EN 13146, such as the determination of the clamping force, determination of the push-through resistance in the longitudinal direction and determination of the torsional resistance, can be carried out with the specially designed static portal with hydraulic loading device (max load 100 kN).

In addition, required tests on rail fastening systems according to DIN EN 13146 such. Effects of strong environmental influences, tests under special climatic conditions, determination of electrical resistance during irrigation can be carried out in cooperation with the Faculty of Mechanical Engineering, the HTW Dresden or external companies.

All preparations for in-situ tests (tests in the operating track), such as necessary adjustments and tests on the test set-up as well as the assembly of the equipment can be carried out in the railway construction workshop using the own workshop.

For measuring data acquisition and evaluation, comprehensive measuring technology and software equipment is available, including:

  • Amplifier HBM DMCplus, QuantumX MX840A, Spider8
  • Sensors for recording all mechanical parameters (force, displacement, acceleration, torque, strain ...) and temperatures
  • Software NI DIAdem, HBM CatmanAP, FlexPro

instruments

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Affiliations

Parent Units

name type actions
Chair of Planning and Design of Railway Infrastructure (GVB) Professorship view

Daughter Units

name type instruments services
Domain of Permanent Way and Track Technology (Track Superstructure Exhibition) (OBA) Division

Last Update

Last updated at: 2018-10-29 11:58 CET